Support Center med FAQ
På denna sida försöker vi ge svar på alla frågor som har med vår verksamhet och din bokning att göra. Viktiga avsnitt länkas direkt men längre ned på sidan hittar du vanliga sökord samt vår FAQ, kontaktuppgifter, och mycket annat.
Hyresvillkor och avbokning
Den överlägset vanligaste frågan rör avbokning. Så det drar vi lite kort här direkt.
I korthet kan du avboka mot en expeditionsavgift fram till 30 dagar innan ankomst, oavsett vilka skäl du har. Om du vill ändra dig närmare ankomst än så kan vi ofta hyra ut stugan till någon annan och du kan få pengar tillbaka i alla fall. En pragmatisk lösning vid sidan av de formella reglerna. Det finns Avbeställningsskydd att teckna men vi tycker att du gör klokt i att använda resekydd i hemförsäkringen istället för att köpa enskilda relativt dyra försäkringar vid varje resa.
Felanmälan
Vid akuta fel skall du ringa +46 720 623111 så vidtar vi nödvändiga åtgärder. Är det inte akut så mailar du direkt till stugägaren eller på vanliga mailen
Beskriv felet så noggrant du kan samt lämna kontaktuppgifter så vi kan nå dig. Lämna också gärna nyckel i boxen så exempelvis hantverkare kan komma in i stugan vid behov.
FAQ Bokning
Bokningen är manuell så skicka ett mail till oss så gör vi bokningen och mailar tillbaka hyresfaktura och information. Det går också bra att ringa om man föredrar det.
Du hittar bokningsformulär och lediga perioder på varje stugsida.
Priserna presenteras för varje bokningsbar period, vill man hyra hel vecka skall periodpriserna adderas. Det är alltså ingen rabatt på hel vecka. De anläggningar som ger rabatt har å andra sidan ett ganska häftigt pris för halvvecka.
Vi brukar öppna för bokningar i maj/juni men man kan maila in önskemål om kommande säsong. Vi kommer sedan att maila dig när vi öppnar och försöka fördela attraktiva perioder rättvist. Vilka perioder som finns tillgängliga vet vi inte på förhand utan det beror på stugägarnas planer inför varje säsong.
Avbokningsskydd kan beställas i samband med bokning. Läs mera om bokningsvillkoren här Hyresvillkor
Vi har samma regler för snögaranti som skidanläggningen. Det brukar innebära att man kan få pengarna tillbaka om inte minst 2 skidbackar är öppna. Då Branäs har ett effektivt snösystem så har detta hittills aldrig varit ett problem. I princip alla backar brukar vara öppna fram till säsongsstängning, även då de naturliga förutsättningarna varit dåliga.
FAQ Boendet
Det blir allt vanligare med WiFi i stugorna. WiFi finns också på centrala platser i skidanläggningen och man kan hyra MiFi (mobilrouter) i skidhyran. Det funkar också bra att dela ut surf från mobiltelefon.
Hösten 2017 påbörjades installation av fiber till alla stugor. Arbetet pågår och förhoppningsvis kommer flera stugor att erbjuda gratis WiFi men vi kan inte lova något. Finns info om WiFi i varje stugbeskrivning, exempelvis under "Mera fakta".
Man får inte ta med husdjur om det inte uttryckligen står i beskrivningen av stugan. Stugorna är dock inte Allergisanerade och vi kan inte garantera något. Använd filtret Husdjur efter sökning för att se stugor där det är tillåtet med djur.
När något går sönder är det bra att om du meddelar oss via mail så ser vi till att åtgärda så fort som möjligt och utifrån behov. Även om det inte är något akut så är risken att om ingen säger till, så blir det till slut någon gäst som inte är nöjd.
Det ingår normalt inte ved i stughyran. Däremot kan det köpas i servicebutikerna på området. Dessutom säljer bensinstationer och livsmedelsaffärer i närområdet också ved. Det är sannolikt att vi kommer att erbjuda en tjänst där du kan köpa och få ved levererat till stugan, dock inte beslutat ännu.
Vid akuta fel skall du ringa +46 720 623111 så vidtar vi nödvändiga åtgärder. Är det inte akut så mailar du direkt till stugägaren eller på vanliga mailen
Glöm inte att beskriva felet så noggrant du kan samt lämna kontaktuppgifter så vi kan nå dig. Lämna också gärna nyckel i boxen så exempelvis hantverkare kan komma in i stugan vid behov.
Det är nästan alltid handhavande fel om aggregatet inte går igång. Oftast så har bastuaggregaten en Timer, så om man vrider för mycket så sätter du på timern. Vrid bara lite så startar det direkt. Om det ändå inte funkar så är det oftast ett överhettningsskydd som löst ut. Kontakta då vår Felanmälan för åtgärd.
Stugorna hyrs ut för självhushåll så det är hyresgästerna som sköter snöröjningen, utrustning finns i stugan. Självklart finns också avtal om snöröjning så uppfarten till stugan skottas av entreprenör vid behov. Tänk på att vid behov flytta undan bilarna så "snösvängen" kommer åt att röja uppfarten. Om du inte hittar sand/stenflis vid stugan så finns det i de blå lådorna som finns utplacerade i stugbyarna.
Stugan är utrustad för självhushållning så mycket finns redan i stugan men du behöver ha med sänglinne (lakan, påslakan, örngott) och handdukar (till kök och badrum).
Branäs Närlivs (öppettider normalt 8-19) har det mesta du behöver under din vistelse, men det kan vara skönt att ha med sig exempelvis följande: diskmedel (hand- och maskindiskmedel), tvål, hushålls- och toalettpapper, kryddor, kaffefilter. Läs mera om detta i vår Ankomstinformation
Många stugor har ett undertryck inomhus och då måste man öppna ett fönster eller ställa dörren på glänt för att vända kallraset som är från skorstenen. Känn efter med handen inne i kaminen så känner du direkt om det kommer bli problem med kallras. Med kallras menar vi att det rasar in kall luft ner genom skorstenen. Om man inte lyckas vända på det flödet så kommer det att ryka in i stugan.
Kontakta stugägaren direkt för detaljfrågor om vad som finns i stugan. Kontaktuppgifter finns på hyresfakturan eller i Stuginformationen. Det finns alltid minst en barnsäng och en barnstol i varje stuga och som regel är stugorna väldigt välutrustade men vi garanterar inte att det finns exempelvis våffeljärn i stugorna. Om du inte har några speciella önskemål kan du räkna med att det du behöver finns.
Sök i vår kunskapsbank
Hitta bland taggar
- allergi
- allmänt
- ankomst
- avbokning
- avbokningsskydd
- avresa
- barnsäng
- barnstol
- bastu
- boende
- boka
- boka flera perioder
- bokning
- branäs
- brasa
- butiker
- elbil
- felanmälan
- hel vecka
- husdjur
- hyresvillkor
- information
- kodlås
- ladda bil
- länkar
- liftkort
- nästa säsong
- nycklar
- packning
- service
- skidhyra
- skidskola
- skipass
- slutstädning
- snögaranti
- snöröjning
- snöskottning
- sönder
- städning
- tidig ankomst
- utrustningslista
- ved
- wifi
FAQ Allmänt
Ett flertal av våra stugägare erbjuder laddning direkt vid stugan. Det är förbjudet att ladda elbilar via boendets eluttag/motorvärmaruttag då det kan orsaka överbelastning och elbrand. All laddning ska ske vid laddstolpar ute i anläggningen eller i stugans installerade laddstation.
Allmän elbilsladdning i skidanläggningen med appen EVcore hittar du på
- Soltorgets parkeringsplats, 6st laddstolpar
- Byns stora parkering, 10st laddstolpar
- Bävertorget, 10st laddstolpar
- Mattestorp Longhouse, 3st laddstolpar
Egen sladd måste användas.
Gå in på skidanläggningens webbsida www.branas.se så hittar du snabbt fram till bokningstjänsterna för liftkort, skidskola och utrustning.
På vägen till Branäs (30 km söder om Branäsberget) ligger RentSki. Där kan du hyra skidutrustning till hela familjen till konkurrenskraftiga priser. De har ett rikt sortiment av slalomskidor, twintipskidor, snowboards och längdskidor som passar alltifrån nybörjaren till den avancerade skidåkaren.
Använd rabattkod SKIBRANAS för 10% rabatt på redan bra priser hos RentSki skiduthyrning.
Vi har länkat till en del serviceinrättningar här på webbsidan. Men det finns sportshop och minilivs både i centrum i Branäs by samt vid SOltorget på Branäsberget. Vidare finner du Coop och Ica i samhällen nära Branäs.
Se mera på vår länksida
Du kan kolla på Branäs Fritidscenters FAQ, kanske finns svaret där. Annars får du maila oss och ställa frågan istället.
FAQ Ankomst-Avresa
Du beställer slutstädningen hos oss men den faktureras normalt separat direkt från Städfirman. Vill du använda RUT-avdrag så behöver vi ditt personnummer. Priserna varierar normalt mellan 1800:- till 2550:- före avdrag, i något enstaka fall kostar det upp till 2750:-. Vid köpt slutstädning skall du som gäst ändå diska, torka ur ugn, micro och kylskåp, tömma eventuell aska ur braskaminen samt slänga soporna. Köpt städning betalas normalt i förskott mot separat faktura direkt från städfirman.
Om du vill städa själv så finns all nödvändig utrustning i stugan. Kostnaden för slutstädning hittar du på varje stugsida under "Mera Fakta" eller längst ned i bokningsformuläret.
Du har normalt tillgång till boendet från senast klockan 15:00 ankomstdagen och fram till klockan 11:00 på avresedagen. Tiden mellan avresa och nästa gäst behövs för avsyning, köpt slutstäd och inte minst snöröjning. Du kan alltså ”checka in” så fort allt detta är klart. Vi kan inte på förhand ge någon exakt tid men när stugan är klar skall det normalt finns ett ”tillsynsprotokoll” i köket. Om vi inte hunnit avsyna stugan kan du ändå checka in men då på ”egen risk”, du får då själv godkänna föregående gästs städning eller helt enkelt vänta tills vi hunnit kontrollera stugan.
Vi har alltid avsyning mellan gäster för att vi vill att det skall vara fräscht i stugan när du anländer. Ifall du inte skulle vara nöjd med städningen i stugan och vill ha det åtgärdat, ring omedelbart det nummer som står på ”tillsynsprotokollet”. Då kommer vi tillbaka och åtgärdar det som missats.
Vanligast är att nycklarna finns i en kodlåst nyckelbox i anslutning till entrédörren. Vissa stugor har Kodlås direkt i dörren. Det skall finnas 2 nycklar och vi kollar boxen mellan varje gäst. Du får information om hur det är i just din stuga i samband med att vi mailar dig ankomstinformation, normalt 6-8 veckor innan ankomst.
Hittar inte svar
Hittar du inte svar på din fråga här kan du alltid maila till oss!
Husdjur
Endast ett fåtal stugor tillåter husdjur. Klicka på Filterknappen för Husdjur efter att du sökt stuga så ser du om något är tillgängligt.