D71 2267

Vanliga frågor kring Bokning

Hur bokar man stuga?

Bokningen är manuell så skicka ett mail till oss så gör vi bokningen och mailar tillbaka hyresfaktura och information. Det går också bra att ringa om man föredrar det. Du hittar bokningsformulär och lediga perioder på varje stugsida.

Vad kostar en hel vecka?

Priserna presenteras för varje bokningsbar period, vill man hyra hel vecka skall periodpriserna adderas. Det är alltså ingen rabatt på hel vecka. De anläggningar som ger rabatt har å andra sidan ett ganska häftigt pris för halvvecka.

Kan man boka nästa säsong redan nu?

Vi brukar öppna för bokningar i maj/juni men man kan maila in önskemål om kommande säsong. Vi kommer sedan att maila när vi öppnar och försöka fördela attraktiva perioder rättvist. Vilka perioder som finns tillgängliga vet vi inte på förhand utan det beror på stugägarnas planer inför varje säsong.

Finns det Avbokningsskydd?

Avbokningsskydd kan beställas i samband med bokning. Läs mera om bokningsvillkoren här Hyresvillkor

Hur funkar snögaranti?

Vi har samma regler för snögaranti som skidanläggningen. Det brukar innebära att man kan få pengarna tillbaka om inte minst 2 skidbackar är öppna. Då Branäs har ett effektivt snösystem så har detta hittills aldrig varit ett problem. I princip alla backar brukar vara öppna fram till säsongsstängning, även då de naturliga förutsättningarna varit dåliga.

Vanliga frågor kring Ankomst och Avresa

Hur beställer man slutstädning och vad gäller då?

Du beställer slutstädningen hos oss men den faktureras normalt separat direkt från Städfirman. Vill du använda RUT-avdrag så behöver vi ditt personnummer. Priserna varierar mellan 1200:- till 1600:- före avdrag. När du beställt slutstädning så skall du fortfarande sköta disken, tömma kylskåpet och kasta alla sopor.

Hur funkar det med nycklar till stugan?

Vanligast är att nycklarna finns i en kodlåst nyckelbox i anslutning till entrédörren. Vissa stugor har Kodlås direkt i dörren. Det skall finnas 2 nycklar och vi kollar boxen mellan varje gäst. Du får information om hur det är i just din stuga i samband med Ankomstinformationen.

Vad gör man om det inte är OK städat vid ankomst?

Vi har alltid avsyning mellan gäster för att vi vill att det skall vara fräscht i stugan när du anländer. Ifall du inte skulle vara nöjd med städningen i stugan och vill ha det åtgärdat, ring omedelbart det nummer som står på ”avsyningsprotokollet”. Då kommer vi tillbaka och åtgärdar det som missats.

Kan man checka in lite tidigare i stugan?

Du har tillgång till boendet från senast klockan 15:00 ankomstdagen och fram till klockan 11:00 på avresedagen. Tiden mellan avresa och nästa gäst behövs för avsyning, köpt slutstäd och inte minst snöröjning. Du kan alltså ”checka in” så fort allt detta är klart. Vi kan inte på förhand ge någon exakt tid men när stugan är klar skall det normalt finns ett ”avsyningsprotokoll” i köket. Om vi inte hunnit avsyna stugan kan du ändå checka in men då på ”egen risk”, du får då själv godkänna föregående gästs städning eller helt enkelt vänta tills vi hunnit kontrollera stugan.

Vanliga frågor om Boendet

Finns det ved i stugan?

Det ingår normalt inte ved i stughyran. Däremot kan det köpas i servicebutikerna på området. Dessutom säljer bensinstationer och livsmedelsaffärer i närområdet också ved. Det är sannolikt att vi kommer att erbjuda en tjänst där du kan köpa och få ved levererat till stugan, dock inte beslutat ännu.

Det ryker in när vi startar kaminen?

Många stugor har ett undertryck inomhus och då måste man öppna ett fönster eller ställa dörren på glänt för att vända kallraset som är från skorstenen. Känn efter med handen i kaminen så känner du direkt om det kommer bli problem med kallras.

Vilken utrustning finns i stugan?

Kontakta stugägaren direkt för detaljfrågor om vad som finns i stugan. Kontaktuppgifter finns på hyresfakturan. Det finns alltid minst en barnsäng och en barnstol i varje stuga och som regel är stugorna väldigt välutrustade men vi garanterar inte att det finns exempelvis våffeljärn i stugorna.

Vad gör jag om något går sönder?

När något går sönder är det bra att om du meddelar oss via mail så ser vi till att åtgärda så fort som möjligt och utifrån behov. Även om det inte är något akut så är risken att om ingen säger till, så blir det till slut någon gäst som inte är nöjd.

Får man ta med husdjur?

Man får inte ta med husdjur om det inte uttryckligen står i beskrivningen av stugan. Stugorna är dock inte Allergisanerade och vi kan inte garantera något.

Finns det WiFi i stugan?

Det är fortfarande ovanligt med WiFi i stugorna men det är på gång. WiFi finns dock på centrala platser i skidanläggningen och man kan hyra MiFi (mobilrouter) i skidhyran. Det funkar också bra att dela ut surf från mobiltelefon.

Vad behöver jag ta med i packningen?

Stugan är utrustad för självhushållning så mycket finns redan i stugan men du behöver ha med sänglinne (lakan, påslakan, örngott) och handdukar (till kök och badrum). Branäs Närlivs (öppettider normalt 8-19) har det mesta du behöver under din vistelse, men det kan vara skönt att ha med sig exempelvis följande: diskmedel (hand- och maskindiskmedel), tvål, hushålls- och toalettpapper, kryddor, kaffefilter.

Snöröjning, vem fixar det

Stugorna hyrs ut för självhushåll så det är hyresgästerna som sköter snöröjningen, utrustning finns i stugan. Självklart finns också avtal om snöröjning så uppfarten till stugan skottas av entreprenör vid behov.

Bastuaggregatet startar inte?

Nästan alltid handhavande fel om aggregatet inte går igång. Oftast så har bastuaggregaten en Timer, så om man vrider för mycket så sätter du på timern. Vrid bara lite så startar det direkt.

Allmänna frågor och blandat om Branäs

Hur bokar man skidor, liftkort och skidskola?

Gå in på www.branas.se så hittar du snabbt fram till bokningstjänsterna.

Vilka affärer finns i närheten?

Vi har länkat till en del serviceinrättningar under Information här på webbsidan.

Jag hittar inte svaret på min fråga?

Du kan kolla på Branäs Fritidscenters FAQ, kanske finns svaret där. Annars får du maila oss och ställa frågan istället.

Branäs Skidanläggning FAQ

 

Gilla på Facebook